اخبار

ذخیره ساز SSD جدید اینتل D5-P4320 با ظرفیت 7.68TB به بازار عرضه خواهد شد

شرکت اینتل اخیرا اعلام کره است که SSD های QLC را به بازار عرضه خواهد کرد. QLC ها نسل تکامل یافته TLC می‌باشند که NAND قادر به ذخیره سازی چهار بیت در هر سلول می باشد. ذخیره ساز SSD جدید اینتل که به نام D5-P4320 معرفی شده‌اند به عنوان اولین ذخیره سازی است که از تکنولوژی جدید QLC استفاده می‌کنند. ذخیره سازی بیت‌های بیشتر در هر سلول بدان معنی است که شرکت قادر به ذخیرسازی بیشتری بر روی یک دستگاه می‌باشد و همچنین D5-P4320 های اینتل دارای ظرفیت 7.68 ترابایت می‌باشد.

ذخیره ساز SSD جدید اینتل با تکنولوژی QLC در دیتا سنتر

سری QLC NAND های اینتل قطعا به منظور برنامه‌­های کاربری سنتی طراحی نشده‌­اند. این شرکت توانسته است پیشرفت­های زیادی را از عملکرد TLC به دست آورد.

این تکنولوژی قصد دارد تا TLC NAND ها را به ظرفیت خالص تغییر دهد تا به سمت warm storage سوق داده شوند.

qlc درایوهای اینتل در warm storage

از آنجایی که به صورت چشمگیری در TLC قیمت ها کاهش و ظرفیت­ها افزایش یافته­‌اند هارددیسک ­ها در حال جایگزین شدن با SSD ها هستند. تمامی ظرفیت­های TLC به سرعت به QLC ها منتقل می­‌شوند زیرا آنها مایل هستند تا با میزان تحمل‌پذیری کمتر بر روی قیمت­ها، ظرفیت­ها و تراکم سازی بیشتر متمرکز شوند.

در تصویر زیر مشخصات کلیدی را که توسط شرکت اینتل در مورد QLC ارائه داده شده است را مشاهده می‌­کنید.

مشخصات ذخیره ساز SSD جدید اینتل D5 P4320

همانطور که مشاهده می‌­کنید این درایوها به اصطلاح به آن DWPD – Drive Writes Per Day می­‌گویند حداکثر تعداد DWPD روی کل درایو SSD ها در طول یک روز از 0.2 تا 0.9 می‌­رسد و تاخیر در خواندن به نسبت زیاد است. توجه کنید که سرعت نوشتن حدود یک گیگابایت بر ثانیه می­‌باشد.

واضح است که این درایوها برای استفاده در سرورها و ورک استیشن های بزرگ طراحی شده‌اند. به عبارت دیگر شرکت اینتل قصد دارد تا از طریق این درایوها و تکنولوژی NVMe تولید SATA را متوقف نماید.

»  ۴ تفاوت سرور و پی سی که این دو را کاملا از هم متمایز می‌کند + ویدیو

سخن آخر

سری ذخیره ساز SSD جدید اینتل بزودی نیاز ضروری بحساب خواهد آمد و می‌توان گفت طراحی شده تا SATA را از بازار خارج نماید. شرکت توشیبا یکی دیگر از فروشندگانی است که قصد دارد تا از این روند تبعبت نماید.

شما می‌­توانید اطلاعات مربوط به آن را در Toshiba RM5 مشاهده نمائید. واضح است که ظرفیت SSD ها در ماه‌های آینده افزایش چشمگیری در بازارهای جهانی خواهند داشت.

در حال حاضر با افزایش قیمت هارد SSD در ایران و علاوه بر آن کلیه قطعات سرور ، پیش‌بینی می‌شود روند حضور هر‌گونه تکنولوژی در این حوزه به کندی پیش برود. البته بازخورد بازار جهانی در طلب قطعه سخت افزاری جدید هم معیار مهمی بشمار می‌رود که شرکت اینتل یک تجربه تلخ از پردازنده های سرور PCI خود داشت با این وجود از تلاش های مستمر خود برای گشودن دروازه های جدید تکنولوژی کوتاهی نمی‌کند

4.6/5 - (9 امتیاز)

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *