earthquake detection
اخبار

پیش بینی زلزله توسط سنسور هارد درایو سرور ها و گوشی های هوشمند

سرورهای رایانه‌ای در مراکز داده می‌توانند بیش از پاسخگویی به درخواست‌های میلیون‌ها کاربر اینترنت عمل کنند. محققان IBM تکنیکی را ابداع کرده‌اند که با استفاده از سنسورهای ارتعاش در داخل هارد دیسک سرور و تجزیه و تحلیل اطلاعات، پیش بینی زلزله و سونامی در آینده‌ای نزدیک امکانپذیر خواهد بود.

باب فریدلندر، کارشناسی ارشد انفورماتیک در IBM، میگوید:

” تقریبا تمام هارد درایو دارای یک شتاب سنج می‌باشند و تمام داده‌ها قابل دسترسی به شبکه هستند ما اگر بتوانیم به آن دسترسی داشته باشیم، اطلاعات آن را برداریم و آن را شبکه بندی و تجزیه و تحلیل کنیم، ما قادر خواهیم بود که تصاویر بسیار زیبایی از آنچه که در یک زلزله رخ می‌دهد ارائه دهیم. ”

هدف این است که بتوان زمان و مکان دقیق فاجعه را پیش بینی کنیم و بتوانیم سیستم هشدار دهنده را بهبود ببخشیم. محققان بر این باورند که لرزه نگارهایی که در حال حاضر به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمی‌توانند اطلاعاتی را که نیاز به پاسخ اضطراری و پیش بینی زلزله می‌باشد را فراهم کنند.

این اولین باری نیست که محققان و دانشمندان تلاش نموده اند تا از سنسورها در رایانه برای تشخیص زمین لرزه‌ها استفاده کنند. زلزله شناسان در دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه ریورساید و دانشگاه استنفورد در سال 2008 Quake Catcher Network را ایجاد کرده‌اند و هدف این بود که بتوانند از طریق شتاب سنج‌ها در لپ تاپ‌ها برای پیش بینی زلزله و حتی تشخیص کوچکترین حرکات استفاده کنند.

اما تشخیص و استخراج دقیق اطلاعات از طریق لپ تاپ که نشان دهد این اطلاعات دقیقا مربوط فعالیت زمین لرزه‌ای می باشد و یا خیر کار آسانی نیست. به عنوان مثال، چگونه می‌توان بیان کنیم که آیا ارتعاشات در یک شتاب سنج لپ تاپ مربوط به فعالیت لرزه‌ای می‌باشد و یا مربوط به کامیون‌های بزرگ؟

به همین دلیل است که محققان IBM و Friedlander و جیمز Kraemer تصمیم گرفتند بر روی سرورهای رک تمرکز کنند.

Kraemer می‌گوید: “زمانی که شما اطلاعاتی از طریق سرورهایی که بر روی زمین قرار گرفته‌اند به دست می‌آورید با اطلاعاتی که از طریق لپ تاپ دریافت می‌کنید یکسان نیستند و این اطلاعات متفاوت هستند، اطلاعاتی که از طریق لپ تاپ به دست می‌آیند بیش از حد بوده و سر و صدای ایجاد شده بسیار زیاد می‌باشد. ”

سرورها در مراکز داده می توانند به محققان در دست یابی اطلاعات دقیق تر کمک کنند، زیرا شرایط محیطی و جهت‌گیری دستگاه‌ها بسیار بهتر تحت کنترل خواهند بود، همچنین سر و صدای ایجاد شده توسط دستگاه قابل پیش بینی هستند.

اطلاعات مربوط فعالیت زمین لرزه‌ای

Friedlander می گوید: “سرورها در مرکز داده بهتر می‌توانند کمک کنند زیرا شما دقیقا می‌دانید که سرور در 24 ساعت در طول هفته در یک جای مشخص قرار گرفته همچنین می‌دانید که در چه طبقه‌ای هستند و جهت آنها به چه سمتی می‌باشد و در زمان زلزله شما قادر خواهید بود تا شکل حرکات زلزله را محاسبه کنید و همچنین در مورد میزان نیروی وارد شده به شما خواهند گفت. ”

»  اثر شایعات اخیر درمورد تراشه‌ها و مادربردهای سوپر میکرو

به منظور دست یابی به اطلاعات معتبر و موثق سرورها باید در سطح یک منطقه گسترده و تعداد رایانه بین صد تا چندهزار تا باشند.

اطلاعات جمع‌آوری شده از سنسور هارد درایوها از طریق شبکه با سرعت بالا به یک مرکز پردازش داده منتقل می‌شوند و این اطلاعات به محققان در تشخیص درست حادثه کمک می‌کند.

از طریق این اطلاعات جمع‌آوری شده محققان قادر خواهند بود تا در مورد زمان وقوع و مدت زمانی که طول کشیده، شدت آن، فرکانس و جهت حرکت را بیان نمایند.

محققان IBM امیدوارند که شرکت‌هایی با مراکز داده بزرگ در این پروژه شرکت کنند زیرا شرکت در این پروژه می تواند علاوه به کمک کردن به مردم مزیت های مثبتی را برای شرکتشان فراهم کند.

طی چند ماه آینده IBM امیدوار است که یک پروژه آزمایشی را با استفاده از مراکز داده خود و همچنین دعوت از شرکت‌های دیگر برای پیوستن به این پروژه آغاز کند.

برنامه جدید گوشی‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا زمین لرزه‌ها را شناسایی کنند

دانشمندان یک برنامه جدید اندرویدی را عرضه کرده‌اند که می‌تواند تا حدودی پیش بینی زلزله را انجام دهد. با استفاده از حسگر شتاب‌سنج موجود در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، اطلاعات زمین لرزه‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کند.

Qingkai Kong پژوهش‌گر ارشد در لابراتوار سیسمولوجیکل در دانشگاه کالیفرنیا برکلی میگوید: “این برنامه در تلفن‌های همراه هوشمند قابل اجرا بوده و در طول 24 ساعت داده‌های شتاب سنج گوشی را رصد می‌کند.”

شناسایی زمین لرزه با گوشی های هوشمند

او همچنین گفت: ” اگر لرزشی این دستگاه ثبت نماید و این لرزش مربوط به زلزله باشد، زمان و دامنه هر لرزش ارسال می شود. در صورتی که داده‌های مربوط به لرزش با الگوهای زمین لرزه مطابقت داشته باشد، این اطلاعات همراه داده‌های GPS برای تحلیل به سرورهای موجود در لابراتوار زلزله شناسی ارسال می شود.

Kong گفت: این برنامه اطلاعات مربوط به تحقیقات زمین‌شناسی ایالات متحده در مورد زمین لرزه‌های اخیر و قدیم را دو و نیم ریشتر و یا بالاتر را ذخیره می‌کند.

دانشمندان به منظور آنکه مطمئن شوند که آیا این برنامه در حد انتظارشان درست عمل می‌کند یا خیر آزمایشاتی را انجام داده‌اند.

Kong گفت: “ما با تکان دادن میز تست را انجام داده‌ایم. با قرار دادن تلفن همراه بر روی میز و تکان دادن آن شبیه سازی زلزله کرده‌ایم. همچنین زمین لرزه‌هایی که در گذشته از ایستگاه‌های لرزه‌نگار سنتی ضبط کرده‌اند را برسی کرده و الگوریتمشان را آزمایش کرده‌ایم.

این آزمایش‌ها نشان داد که گوشی‌های هوشمند می‌توانند برای پیش‌بینی زلزله‌هایی به بزرگی 5 ریشتر و بیشتر در فاصله 10 کیلومتری از کانون آن بکار گرفته شوند.

3/5 - (5 امتیاز)

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *